MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Na tą inwestycję czekamy od dawna? Co ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

Jerzy Wójcik / Polska Press
Wrocławianie z niecierpliwością wypatrują zakończenia prac nad ostatnim odcinkiem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW), projektu, który od lat budzi duże emocje i nadzieje na poprawę płynności ruchu w mieście. Po latach oczekiwania, wydaje się, że finał tej inwestycji jest już na horyzoncie. W niniejszym artykule przyglądamy się aktualnym informacjom dotyczącym postępów w realizacji tego kluczowego projektu drogowego.

Historia i aktualne postępy

Wschodnia Obwodnica Wrocławia to projekt, który ma na celu odciążenie ruchu miejskiego poprzez stworzenie alternatywnej trasy omijającej centrum miasta. Prace nad ostatnim odcinkiem tej drogi są oczekiwane od wielu lat. Pierwsze plany zakończenia obwodnicy sięgały roku 2020, jednak różne przeszkody, w tym unieważnienie przetargu w 2018 roku, znacząco opóźniły projekt.

Początkowo, po unieważnieniu przetargu na zaprojektowanie i budowę fragmentu, zadanie podzielono na dwie części: projektową i budowlaną. W 2020 roku wybrano firmę odpowiedzialną za projekt, a koszt opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych wyniósł 2,27 mln złotych. Ostatecznie, zielone światło dla realizacji inwestycji drogowej (zezwolenie ZRID) uzyskano w grudniu 2023 roku.

Przetarg i plany budowy

Kilka tygodni po uzyskaniu zezwolenia ZRID ogłoszono przetarg na budowę brakującego odcinka obwodnicy. Ze względu na duże zainteresowanie firm wykonawczych, termin otwarcia ofert przesunięto na 28 czerwca. Oczekuje się, że wtedy poznamy firmy chętne do dokończenia WOW oraz czy ich propozycje cenowe mieszczą się w przewidzianym budżecie.

"Planowo budowa ostatniego fragmentu wystartuje w II połowie 2024 r. Zgodnie z harmonogramem, ma potrwać do 2,5 roku i zakończyć się pod koniec 2026 roku lub na przełomie 2026/2027" - informuje Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Nowy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia będzie miał długość około 3,6 km i przebiegnie przez osiedla Klecina, Partynice, Ołtaszyn, a także przez Bielany Wrocławskie i Wysoka w gminie Kobierzyce. Droga zostanie zaprojektowana tak, aby na niektórych odcinkach posiadać dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, podczas gdy na innych będzie jedna jezdnia z jednym pasem w każdą stronę, z możliwością rozbudowy w przyszłości.

Rozpoczynając od skrzyżowania z ul. Szwedzką, trasa będzie prowadzić przez nowo projektowane rondo turbinowe, wiadukt nad torami kolejowymi, kolejne ronda oraz most nad Ślęzą. Projekt przewiduje także budowę chodników i dróg rowerowych wzdłuż całego odcinka, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców korzystających z tej części miasta.

Realizacja ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zbliża się do kluczowego momentu, jakim jest wybór wykonawcy. Mimo licznych opóźnień i przeszkód, które napotkał projekt w przeszłości, wydaje się, że teraz wszystko zmierza w dobrym kierunku. Zakończenie inwestycji ma szansę znacząco poprawić płynność ruchu w mieście, a także zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Wszystkie oczy są teraz zwrócone na czerwiec 2024 roku, kiedy to dowiemy się, kto podejmie się dokończenia tej długo oczekiwanej inwestycji drogowej.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

26-letni Ukrainiec próbował nakłonić Polaka do szpiegowania

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto